Cum sa iti cumperi masina ieftin

Initiez astazi o serie de articole din categoria “Cum sa”. Sunt sfaturi practice izvorate din experienta si nu burtologie. Vor fi idei legate de calculatoare, internet, masini sau case. Primul articol: Cum sa iti cumperi masina ieftin.

Bineinteles ca sunt binevenite completari prin comentarii sau critici mai mult sau mai putin subiective.

Sfatul nr. 1

Nu cumpara masina din targurile auto. Afacerile mari nu se fac in targ. Targul este pentru mase. La ora cand vei merge in targ, marfa buna va fi epuizata. Oamenii cu bani care sunt dispusi sa lase din pret nu au timp sa stea cu masina in targ. In targul auto vei cumpara in cel mai fericit caz o masina ok la pret mediu si in minutul in care ai iesit cu ea pe poarta targului deja ai pierdut cel putin 1.000 de euro.

Daca vrei sa cumperi o masina buna, la un pret bun, cumpara cateva ziare de mica publicitate si rezerva-ti cateva minute in fiecare zi pentru a survola site-urile cu anunturi de mica publicitate. Cand ma refer la ziare, ma refer la ziare si nu la reviste cu anunturi. Revistele de pe piata nu fac decat sa adune anunturile celor din targ. Cand ma refer la site-uri ma refer la site-urile de pe primele 10 locuri din trafic.ro, respectiv Sati, din categoriile Auto si Anunturi.

Sfatul nr. 2

In momentul in care te-ai inarmat cu sursele de anunturi, purcede la cautare. Nu iti pierde timpul cu anunturile care nu au specificat pretul sau care precizeaza “pretul la vedere”. Este clar ca acele preturi sunt mult prea mari si vanzatorul evita sa le publice stiind ca nimeni nu va suna, de aceea spera sa “agate” un client pe care sa-l ameteasca odata ajuns la fata locului. Nu iti pierde timpul cu anunturile care precizeaza “accept variante”. De cele mai multe ori respectivii sunt “samsari” care vor cere cat nu face pentru a-ti face upgrade la masina pe care o ai. Sa nu mai vorbim de riscul la care te expui vanzand masina cuiva care stii din start ca nu o sa o pastreze, prin urmare va evita sa o si inmatriculeze (sunt nenumarate cazurile celor care au pierdut urma masinilor si au platit ani la rand impozit si amenzi pentru masinile folosite de altcineva).

Sfatul nr. 3

Stabileste clar suma de bani pe care doresti sa o cheltuiesti pentru masina. Dupa ce ai stabilit ca doresti sa cumperi o masina de 7000 euro spre exemplu, fii sigur ca vei avea bani pentru operatiunile de inmatriculare si reviziile tehnice. In aceste cheltuieli intra: schimbul de ulei si filtere, eventual cureaua de distributie si rolele, asigurarea obligatorie, rovignieta, numerele si taxele RAR. In total, undeva pe la 600 euro. Dupa ce ai stabilit suma pe care doresti sa o cheltuiesti, evita sa te limitezi la a cauta masini cu suma maxima 7.000 sau 7500 euro, ci intotdeauna uita-te si la masinile care depasesc bugetul tau. De ce? Pentru ca ai sansa sa cumperi o masina cu 1 sau 2 ani mai tanara, cu aceeasi bani.

Sa luam un exemplu. Ai stabilit suma de 7000 euro. Uitandu-te prin anunturi, vei vedea ca majoritatea masinilor sunt sa spunem din anul 2007, cu 100.000 km la bord. Cele de 7500 euro probabil vor avea 70.000 km la bord si vei gasi masini din 2008 dar pe benzina si nu diesel, asa cum ai sperat. Daca ar fi sa ne oprim la o marca anume, vei putea cumpara un Ford Focus sau un Citroen C4 cu acesti bani.

Apelam insa la urmatorul truc: trecem pragul psihologic de 7500 euro si ne uitam si la masinile de 9000 euro, masini la care nu am fi indraznit sa ne uitam de teama ca ne depasesc bugetul alocat.

Astfel ca, ne vom opri privirea la un Ford Focus din 2008 sau 2009 cu pina in 40.000 km la bord, o Skoda Octavia sau un Golf de aproximativ aceeasi vechime.

Dupa ce identificati masinile, faceti o lista cu caracteristicile minime si numerele de telefon. Indiferent daca ati luat anuntul din ziar sau de pe internet, cautati pe Google, pe rand, fiecare numar de telefon. Va veti putea face o parere despre persoana care vinde. Daca la o simpla cautare veti mai gasi cateva modele de masini, puse la vanzare de aceeasi persoana, taiati anuntul de pe lista.

Daca Google nu va da informatii pretioase sau daca rezultatele sunt satisfacatoare, puteti sa sunati pentru a cere noi informatii.

Sfatul nr. 4

Daca la telefon vocea vi se pare dubioasa, renuntati sa vizualizati masina. Timpul este prea pretios si oferta prea bogata pentru a va permite sa riscati. Daca raspunde o doamna, intrebati daca ea a condus masina de noua, al catelea proprietar este etc. In cazurile in care masina a fost condusa doar de o femeie, aveti sanse sa puneti mana pe o masina buna in afara de discul de ambreaj si placa de presiune care trebuie inlocuite in viitorul apropiat. In rest, sunt sanse sa fie o masina curata si ingrijita.

Daca vocea suna bine, informatiile sunt in regula, puteti stabili o intalnire dar nu inainte de a va comunica bugetul. Daca ati sunat la o masina cu un pret afisat de 8500 euro si dispuneti de 7.000 comunicat asta inca de la telefon: “dispun de 7.000 de euro, daca credeti ca putem negocia si ajunge la un pret in jurul acestei sume, as dori sa vin sa vad masina, daca nu se poate nu as vrea sa va rapesc timpul dvs.”. O persoana care este dispusa sa lase mult din pret, va accepta intalnirea. Daca nu doreste, multumiti si treceti la urmatorul anunt. Fiti pregatit ca in maxim 1 saptamana, cel putin o persoana din cele apelate sa va resune si sa va intrebe daca inca doriti sa vedeti masina fiindca este dispusa sa lase la 7.000 euro. Chiar daca initial, la telefon va respinge oferta, majoritatea vanzatorilor va salva nr tau in agenda cu un nume de genul: “ofera 7.000 euro” pentru a va avea ca solutie de rezerva in cazul in care nu vinde masina in timp util.

Sfatul nr. 5

Daca esti interesat de o masina buna si dispui si de un buget de la 4.000 euro in sus, nu cumpara decat masini cu revizii tehnice la zi, trecute in caietul de service si facute la reprezentanta. O masina in care nenumarati “mecanici” iscusiti si-au incercat talentele pe ea, are sanse sa va creeze multe probleme ulterioare. In general masinile cu pina in 40.000 km la bord pot fi folosite lejer cel putin 2 ani fara a fi nevoie de reparatii suplimentare.

Intrebati vanzatorul de ce vinde masina si fiti atenti daca raspunsul vine imediat sau este “nascocit”. Un raspuns real vine pe loc si nu are nevoie de multa vorbaraie. Cei care au de ascuns ceva vorbesc mult, ofera detalii ce nu le-ati cerut si intotdeauna omit lucruri.

Sfatul nr. 6

La intalnirea de vizionare a masinii, fixati o ora rezonabila in care sa fie multa lumina. Inspectati masina pe dinafara, fiind atent la nuantele de culoare. O masina implicata in accidente este tradata de diferentele de nuanta si de o stralucire mai mare a zonelor revopsite. Daca la intrebarea initiala daca masina a fost implicata in accidente raspunsul a fost nu si la inspectia vizuala vedeti neconcordante, indicati-le clar: aici aceasta aripa a fost revopsita! Veti primi replici de genul: da, a fost o zgarietura si s-a reparat pe Casco. In acest caz cereti copii dupa facturi/ procese verbale. Daca vanzatorul ascunde ceva, va cauta scuze (nu le mai am, trebuie sa le caut etc) caz in care treceti mai departe si nu va mai pierdeti timpul.

Daca masina trece testul extern, inspectati cu atentie interiorul. Un interior neingrijit tradeaza o neatentie generala fata de masina. Nu va lasati impresionati de asigurari de genul: petele astea ies la spalat, nu am avut timp sa aspir, am fost la tara si am adus cateva gaini si s-a murdarit putin. O masina ingrijita, chiar daca nu este proaspat aspirata sau spalata, iti inspira incredere: mizeria nu este patrunsa in ungherele mici ale bordului, tapiteria este curata si mocheta nu va fi imbacsita cu balast.

Uitati-va la volan, schimbatorul de viteze, marginile scaunelor, pedale si spatiul de pe podea din lateralele pedalelor: gradul de uzura trebuie sa fie conform cu nr de km de la bord: pina in 80.000 km nu ar trebui sa aiba uzura, intre 80.000 si 120.000 km se pot vedea urme de uzura la volan si scaune, respectiv pe podea.

Sfatul nr. 7

Daca masina a fost recent inmatriculata cu pretextul ca a fost cumparata de la o ruda care tocmai a plecat in strainatate sau bla bla bla, evitati sa o cumparati. Aveti de a face cu un samsar. Nimeni nu cumpara de la rude, inmatriculeaza si revinde mai departe. Cautati sa cumparati de la primul proprietar, trecut in acte, care a cumparat de la reprezentanta. Verificati la fata locului actele, caietul de service, facturile de revizii si reparatii, buletinul persoanei care vinde si cartea de identitate a masinii.

Sfatul nr. 8

Daca masina a trecut testele ochilor, insotiti de vanzator, chiar si in dreapta, cereti sa va deplasati cu masina. Cautati o strada cu cateva gropi si cereti sa treceti prin ele, la viteza redusa, pentru a testa suspensia si zgomotele de la directie. O masina de maximum 40.000 de km nu ar trebui sa aiba zgomote interioare deranjante de la plastice (poate doar daca este Hummer :) ) si suspensia ar trebuie sa faca fata cu brio incercarii, fara troncaneli sau balans exagerat. Motorul trebuie sa se auda rotund si fara zgomote metalice, iesite din comun.

Cu motorul pornit cereti proprietarului sa accelereze pina la 3.000 de turatii si observati fumul. Un motor bun nu are voie sa scoata fum daca nu este accelerat foarte brusc si mirosul nu trebuie sa fie intepator.

Motorul nu ar trebui sa aiba scurgeri de ulei, furtune legate cu sarma si nici suspect de curat. Bisnitarii spala motoarele pentru a arata ca frumoasa din padurea adormita. Din nefericire, motoarele nu se spala, apa poate intra in componentele electronice si ulterior pot aparea nenumarate probleme tehnice.

Sfatul nr. 9

Nu trebuie sa va grabiti insa o afacere buna nu trebuie scapata din mana. Daca masina arata impecabil, a fost ingrijita si are un pret bun, nu mai amanati, s-ar putea ca a doua zi sa se vinda. Orice birou de copiat acte poate dactilografia contractul de vanzare cumparare si fisa de inmatriculare. Cereti vechiului proprietar ca a doua zi sa stapileze fisa cu viza de la finante (preferabil ar fi sa-l insotiti pentru a scapa de o grija), cereti si o dovada ca nu are datorii la finante si puneti mana pe masina. Nu uitati sa cereti al doilea rand de chei, roata de rezerva, cricul, cheia de roti si cheia antifurt daca masina are jante de aluminiu.

Sfatul nr. 10

Daca masina a avut reviziile la un singur service, faceti-le o vizita si cereti-le informatii despre masina (puteti face asta inainte sa o cumparati sau dupa). Ei va pot lamuri si mai clar referitor la reparatiile avute. Programati-va pentru o revizie si reparati eventualele mici probleme aparute intre timp. Vizitati o spalatorie si spalati si dezinfectati tapiteria si mocheta si bucurati-va de o masina ca noua.

Comments (7)
  1. PiTBuLL
  2. Eduard
  3. gabishor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *